شیوه نامه دوره های آموزشی مدرسین تعلیم و تربیت اسلامی
با احترام و ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، به اطلاع می رساند بر اساس تبصره2 ماده 23 اساسنامه دانشگاه مبنی بر ارایه دروس تعلیم و تربیت اسلامی برای تمامی دانشجومعلمان، ارتقای دانش و مهارت مدرسان تعلیم و تربیت اسلامی و زمینه سازی برای ارائه موفق و مؤثر دروس مذکور یکی از اولویت های حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است. با عنایت به گستردگی دانشگاه و ضرورت تدارک شرایط برای بهرهمندی همه آموزشگران از آموزشهای ضروری، سیاست و رویکرد معاونت برای آموزش آموزشگران، «تربیت آموزشگر مرجع» است. این موضوع در زمینههای مختلف (از جمله کارورزی و کارنمای معلمی) طی دو سال گذشته دنبال شده است و به همت همکاران گرامی، با توفیق همراه بوده است. در تدارک شرایط آموزش باکیفیت در سال تحصیلی 96-1395، اکنون درصدد هستیم تا با همکاری «پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی» و «مدیریت امور پردیسهای دانشگاه در استان قم» به برگزاری دوره آموزشی برای آموزشگران مرجع دروس هشتگانه تعلیم و تربیت اسلامی اقدام کنیم. لذا از سرپرستان محترم پردیس های استانی استدعا دارد با توجه به مفاد و شرایط ذیل الذکر نسبت به انتخاب آموزشگران اقدام نموده و اشخاص انتخاب شده را حداکثر تا مورخ 1395/6/7 طی معرفی نامه رسمی به مدیریت امور پردیس های استان قم معرفی نمایند و رونوشت آن را به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال کنند.
الف) اهداف دوره
هدف کلی این دوره «ارتقای دانش و مهارت آموزشگران دروس تعلیم و تربیت اسلامی و زمینه سازی تبادل تجربیات و کسب توانایی برای ارائه موفق و مؤثر دروس مذکور» است. این هدف در قالب اهداف جزیی به شرح زیر پیگیری میشود:
- دانش افزایی در زمینه چرایی (تبیین منطق و ضرورت ) و چیستی (تبیین سرفصل ها و زیر فصل های دروس)
- مهارت آموزی در زمینه چگونگی اجرای موفق تدریس، جلب مشارکت شاگردان و ارزیابی از فعالیت و عملکرد آنان
- آشنایی آموزشگران با منابع شاخص مکمل آموزشی
- شبکه سازی استادان تعلیم و تربیت اسلامی و شناسایی افراد توانمند و فعال به عنوان رابط و هماهنگ کننده در استان ها
ب) مراحل ثبت نام:
- آموزشگران منتخب، طی معرفی نامه رسمی توسط مدیریت استان محل خدمت خود حداکثر تا موّرخ 1395/6/7 به مدیریت امور پردیس های استان قم معرفی شوند.
- مراجعه آموزشگران معرفی شده به سامانه مدیریت امور پردیس های استان قم به نشانی: http://qom.cfu.ac.ir/ و تکمیل فرم مربوطه.
- شرکت آموزشگران در بخش حضوری دوره و پیگیری امور بخش غیرحضوری دوره
- شرکت آموزشگران در آزمونهای پایانی
ج) شرایط انتخاب آموزشگران:
شرایط الزامی:
- اعضای هیئت علمی یا مأمورین آموزشی تمام وقت که در سال تحصیلی 1395-1396 نیز در دانشگاه مشغول تدریس خواهند بود، با مدرک دکترای تخصصی یا سطح چهار حوزه و در شرایط خاص حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه.
- واجد صلاحیت، توانمندی و آمادگی نسبت برای برگزاری دوره آموزشی برای آموزشگران استان و انتقال محتوای دوره به آنها
- دارای سابقه تدریس در این درس یا دروس مشابه و مرتبط و یا داوطلب تدریس دروس تربیت اسلامی.
شرایط ترجیحی (اولویت ها):
- اساتید دارای تحصیلات حوزوی.
- اساتید دارای رشته تحصیلی مرتبط با دوره.
- اساتید دارای سابقه پژوهشی مرتبط با دوره.
د) نکات مهم:
1- با توجه به اینکه دوره ها به صورت کشوری و با هدف تربیت آموزشگر مرجع استانی برگزار میشود، بایسته است هر یک از مدیریتهای امور پردیس های استانی برای هر دوره یک نفر را معرفی نمایند.
2- هر استاد مجاز است حداکثر در سه دوره شرکت کند، مشروط به اینکه دوره های انتخابی همزمان با یکدیگر نباشند. همچنین، اولویت آن است که در صورت شرکت در بیش از یک دوره، دوره های انتخابی از میان دروس دارای پیوستگی انتخاب شوند. دوره های دارای پیوستگی بدین شرحند:
- دوره های پیوسته گروه یک: «فلسفه ی تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، «فلسفه ی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» و «اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران».
- دوره های پیوسته گروه دو: «فلسفه ی تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، «نظام تربیتی اسلام (بر اساس قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام» و «سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام)».
- دوره های پیوسته گروه سه: «اخلاق حرفه ای معلم» و «نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام».
جدول زمان بندی برگزاری دوره ها بدین شرح است:
ردیف |
تاریخ |
عناوین دوره ها |
تعداد ساعات(حضوری+خودخوان) |
|
1 |
شنبه و یکشنبه 13 و 14 شهریور 95 |
فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران |
16 + 16 |
|
اخلاق حرفه ای معلم از دیدگاه اسلام (دوره مقدماتی) |
16 + 16 |
||
|
2 |
دوشنبه و سه شنبه 15 و 16 شهریور 95 |
نظام تربیتی اسلام (بر اساس قرآن و روایات |
16 + 16 |
|
فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا. |
16 + 16 |
||
|
نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام |
16 + 16 |
||
|
3 |
چهارشنبه و پنج شنبه 17 و 18 شهریور 95 |
سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) |
16 + 16 |
|
اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا |
16 + 16 |
||
|
تاریخ اندیشه ها و عمل تربیتی در اسلام و ایران |
16 + 16 |
3- با توجه به خودخوان بودن بخشی از دوره، ارزیابی در دو مرحله انجام خواهد شد: مرحله ی نخست هم زمان با پایان دوره بوده و مرحله ی دوم، پس از مهلت دو ماهه و پشت سر گذاشتن آزمون غیرحضوریِ مربوط به دوره ی خودخوان انجام خواهد شد. ارزیابی غیرحضوری شامل آزمون از محتوای تعیین شده توسط استاد در دوره ی حضوری و همچنین، آماده سازی و ارسال موادی همچون طرح درس سالانه، طرح درس های نمونه و نمونه فعالیت های عملکردیِ طراحی شده توسط شرکت کنندگان (به صلاحدید مدرسین دوره) خواهد بود.
4- ثبت نام پس از انقضای مهلت امکان پذیر نمی باشد.
5- پذیرش از بعدازظهر (ساعت 14 به بعد) روز قبل از شروع هر دوره امکان پذیر است و آموزشگر شرکت کننده تا ساعت 12 ظهر روز بعد از اتمام دوره خود می تواند از امکانات اسکان و پذیرایی استفاده نماید.
6- خواهشمند است با توجه به محدودیت اسکان از آوردن همراه خودداری نمایید.
مکان اسکان و برگزاری کلاسها: قم- شهرک امام خمینی(ره) – بلوار شهید کریمی- مقابل پارک بنفشه – پردیس حضرت معصومه(سلام الله علیها)
در صورت لزوم برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با جناب آقای سعید خرمی (مدیر دوره) به شماره 37213307-025 تماس گرفته شود.
|