مراسم بزرگداشت هفته معلم و تجلیل از مقام شامخ معلم توام با هفته آموزش؛ از طرف مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار شد.
مراسم بزرگداشت هفته معلم و تجلیل از مقام شامخ معلم توام با هفته آموزش؛ از طرف مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار شد.
در این مراسم که روز یکشنبه مورخ 19/02/1395 در سالن اجتماعات استاد شهید مطهری پردیس آیت الله طالقانی (ره) قم و با حضور کلیه اساتید و کارکنان پردیس های استان قم برگزار شد؛ پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و همچنین پخش کلیپ سرود گرامیداشت مقام معلم ابتداء جناب آقای دکتر مرادی (نماینده اساتید) به حاضرین خیر مقدم گفتند. سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علی رمضانی مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سخنانی در با ذکر خاطراتی آموزنده از زندگی مرحوم شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره) در اهمیت اهداف و رسالت دانشگاه فرهنگیان سخنانی ایراد فرمودند و سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات اُمنای دانشگاه فرهنگیان بعنوان مهمان ویژه سخنانی را ایراد فرمودند که گزیده آن سخنان بشرح ذیل می باشد:
روز معلم رو خدمت اساتید و معلمان تبریک می گویم. مرحوم شهید مطهری هم خود معلم هستند هم حوزه تدریس داشتند و حوزه تربیت آن ها، آموزش معلمان است.
همه اساتید، استاد و معلم هستند ، اما اساتید دانشگاه فرهنگیان، اساتیدی هستند که به گونه ای مضاعف در کار تعلیم و تربیت شرکت دارند.
ما دانشگاه تربیت مدرس هم داریم.آنجا هرچند مدرس تربیت می شود اما ویژگی که در دانشگاه فرهنگیان دارد این است که فارغ التحصیلان آن معلمینی هستند که عهده دار تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش هستند و عهده دار فرهنگ عمومی کشور هستند.
یعنی سطح وسیعی از آموزش عمومی کشور از طریق دانشجویان شما اساتید بزرگوار تامین می شود.
سرحلقه اصلی آموزش عمومی کشور در دانشگاه فرهنگیان رقم می خورد و هر چند امروزه آموزش عالی یک بعد گسترده ای پیدا کرده و چیزی بین4تا 5 میلیون دانشجو داریم اما آموزش عالی عهده دار آموزش در عرصه فرهنگ عمومی کشور نیست. شاکله فرهنگ عموی از طریق دبستان و دبیرستان شکل می گیرد و هر ایرانی در این دوره ها آموزش می بیند.
مهم ترین وظیفه آموزش و پرورش انتقال فرهنگ اسلامی و هویت جامعه ایرانی و پاسداشت از این هویت است.
قلمروی سه گانه و اهداف آموزش و پرورش اول مقدمات ورود به آموزش عالی دوم آموزش حرفه ای برای ورود به بازار کار و سوم نیاز به پرورش و شناخت هویت فرهنگی و تاریخی خود است.
آموزش و پرورش در همه کشور ها در عرض خانواده؛ عهده دار انتقال فرهنگ است.
شخصیت نسل جوان، خروجی نظام آموزش و پرورش ما است؛ و تاثیر آن بیشتر از رسانه عمومی است.
هیچ گاه رسانه عمومی نمی تواند جای این برخورد زنده بین معلم و دانش آموز در آموزش وپرورش را بگیرد.
معلمین و اساتید دانشگاه فرهنگیان، محور های اصلی آموزش و پروش را بر عهده دارند. یعنی معلمین معلم ها هستند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار زیادی داشت بر اینکه مسئله کمیت و کیفیت تربیت معلم، نیاز به یک مرکز آموزشی ویژه دارد. که حساب آن باید از حساب آموزش عالی جدا باشد.
آموزش عالی مسئولیت خاصی دارد که آن رشته های تخصصی است که عمدتا ناظر بر حوزه اقتصاد و فناوری و تامین اقتدار جامعه اسلامی است.
دانشگاه فرهنگیان باید با یک رسالت فرهنگی و تاریخی و با هدف انتقال فرهنگ اسلامی در حوزه آموزش عمومی جامعه نقش ایفا کند.
دانشگاه فرهنگیان باید با یک هدف ویژه و هویت ویژه و با مسئولیت ویژه باشد که امانت الهی که پرورش و تربیت نسل امت اسلامی است را بعهده بگیرد.
پرورش و تربیت نسل بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه نمی تواند تکیه ی خود را به نظریه های تربیتی و آموزشی جهان مدرن واگذار کند.
این نظریه ها با حوزه تربیت اسلامی چندان سازگار نیستند؛ وقاعدتاً باید کانون های نظریه پردازی در حوزه های تعلیم و تربیت در این دانشگاه وجود داشته باشد. لذا در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان این بحث به طور جدی و قبل از آن در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تعبیه شد. با تعهد بر این که حوزه های نظریه پردازی یک تکیه گاه بر زمینه جامعه اسلامی داشته باشد.
دانشگاه فرهنگیان نباید مشکل بودجه داشته باشد. این 100 هزار نفری دانشجو معلم بخشی از آموزش عالی مملکت هستند باید با هدف ویژه این بودجه به آموزش و پرورش داده شود.
تئوری های تربیتی جهان مدرن، یک تعریفی از علم آورده اند
مفهوم علم یک مفهوم کلیدی است ما به دانش آموزان چگونه باید معرفی کنیم. دانشگاه فرهنگیان نباید تابع نظام آموزشی کلاسیک آموزش عالی ما و رشته های علوم انسانی آنجا باشد.
اگر مفاهیم آنجا پمپاژ شود درعرصه فرهنگ عمومی ما، دیر یا زود همه فرهنگ ما عوض می شود.
بخش وسیعی از علم و فرهنگ، هویت علمی ندارد. دانشگاه فرهنگیان تنگه اُحد فرهنگ اسلامی ماست. تنگه اُحد تاریخ ماست. اگر ما بتوانیم به عنوان دانشگاه ویژه در سطوح مختلف از سیاست گذاری و علم گرفته تا مدیریت این هوشیاری را داشته باشند، فرهنگ ما ار یک عقبه بسیار خوب برخوردار خواهد بود.
خدارا شاکریم که مراکز تربیت معلم امروز ارتقای خودشان را در حد یک دانشگاه مستقل با یک هدف ویژه که در رصد دیگر دانشگاه ها نیست، رسمیت یافته است.
یعنی تعلیم و تعلّمه ؛ تعلیم و تعلّم است.
اینها موجب می شود که ما روز معلم و هفته بزرگداشت مقام معلم را برای دانشگاه فرهنگیان تبریک مضاعف عرض کنیم.
قیمت هر انسان به معرفت و آگاهی اوست و انسانیت انسان از مسیر علم اوست که رشد پیدا می کند.
در پایان مراسم با اهداء لوح سپاس و تقدیم هدایا از پنج تن از اساتید و کارکنان بازنشسته در سال 1394 تجلیل شد و سپس از سرکار خانم دکتر معصومه شریفی بعنوان استاد نمونه استانی و جناب آقای علی اکبر سرباز حسینی به عنوان پیشکسوت نمونه استانی با اهداء لوح سپاس و تقدیم هدایا تجلیل شد. در خاتمه برنامه با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و صرف شام پایان یافت.