دکتر عظیمی مدیر کل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان
تحول در عرصه فرهنگی نیازمند تربیت معلمین دغدغه مند فرهنگی است
دانشگاه فرهنگیان جایگاه بسیار مهم و باید افراد توانمندی که دارای دغدغه فرهنگی هستند، شناسایی، سرمایه گذاری شود تا بتوانند با دغدغه ای که دارند، در امر فرهنگی معلمان تحول آفرین باشند.
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان قم، دکتر عظیمی مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی با موضوع برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی که در تالار آموزش خانه معلم شماره یک قم برگزار شد گفت: دانشگاه فرهنگیان جایگاه بسیار مهمی دارد و روی همین اصل افراد شاخص و توانمندی که دارای دغدغه فرهنگی هستند، شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری شود تا بتوانند با دغدغه ای که دارند، در امر فرهنگی معلمان تحول آفرین باشند.
مدیر کل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که در عرصه بودجه ای، نیروی انسانی و... همه تلاش ما این است که بالاترین خدمت رسانی را در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، عنوان کرد: در ادامه همین در بحث ارتباطات 25هزار نفر دوره آموزش در حوزه سلامت را گذرانده اند و در راستای همین 1هز ار 500 استاد در حوز نهج البلاغه نیز تربیت شدند.
در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی که به عنوان سخنران ویژه نشست در جلسه حضور داشت .
ایشان با بیان این که نظام انقلاب اسلامی به دنبال هدف تمدن نوین اسلامی نیازمند نیروی کارآمد است، افزود: معلمین یکی از اقشاری هستند که می توانند آینده سازان تمدن نوین اسلامی را تربیت کنند. بنابراین باید بیش از گذشته روی تربیت این قشر تلاش کوشش کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به برنامه ریزی فرهنگی گفت: این بحث دارای محورهای چون نظم، رشد، انگیزش و معنویت است. مدیریت استاندارد در واحد، این ارکان فوق را دارای است و لذا اگر می خواهید رشد ایجاد کنید باید مدیریت منابع انسانی را ایفاء کنید، اگر به دنبال ایجاد انگیزه هستید، باید مدیریت رفتاری ایجاد و اگر به دنبال ایجاد معنویت می باشید، باید به دنبال مدیریت فرهنگی باشید.
حجت الاسلام والمسلمین قوامی گفت: محور نظم خود بسته به عواملی چون سازمان دهی، فرماندهی نظارت، برنامه، هماهنگی، محور رشد نیز متکی به عواملی چون گزینش اصلح، توانمند سازی و...، برای انگیزش هم به موارد چون رهبری، اصلاحات، تعارضات و... است.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه سنگ بنای رشد نیازمند گزینش اصلح است، اظهارداشت: وقتی بهترین افراد گزینش شدند، در ادامه باید به دنبال توانمندسازی افراد هم باشیم.
ایشان با بیان این که مدیریت فرهنگی از نوع مدیریت عام است، گفت: چون از شنیدن آن واحدهای عامی به ذهن تبادر و مهمتر این که در دستگاها و نهادهای مختلف می توان مدیریت فرهنگی کرد. روی همین اساس دانشگاه فرهنگیان هم جایگاه ویژه ای دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که مدیریت فرهنگی، عرصه فرهنگی است، گفت: برای شناسایی فرهنگ مطلوب باید به منبع وحیانی و الهی رجوع و از میان روایات و مبانع دینی آن را برداشت و اجتهاد کرد.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: مدیریت فرهنگی دارای لایه های چون باور، ارزش و رفتار است. هر کدام از این موارد در جای خود بسیار ارزشمند به طوری که از باور به فنداسیون تعبیر می شود.
در ادامه ایشان بیان داشت: شاخصه اصلی مدیریت فرهنگی تقویت باور است. معلم باید روی باور دانش آموز کار جدی کند بطوری که بتواند او از انواع هجمه های فرهنگی و شبهات اعتقادی واکسینه نماید.
حجت الاسلام والمسلمین قوامی گفت: معلم از طریق بیان مبانی دینی می تواند اعتقادات دانش آموز را محکم و در قلب و جانش ریشه دار کند تا بتواند در برابر هر شبهه ساده ای نلرزد.
وی بیان داشت: باید مسائل اعتقادی که از اصول اولیه دین است، در دانشگاه فرهنگیان و مدارس آموزش و پرورش به خوبی تقویت شود تا در ادامه راه جوان و دانش آموز بتواند در انواع شبهات به سلامت عبور کند، اما متأسفانه در عرصه تقویت اعتقادی جوانان نتوانسته ایم عملکرد خوبی به نمایش بگذاریم.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان مدیریت ارزشها از درون باورها رویش خواهد کرد، بیان داشت: وقتی ارزشها رشد کند، در ادامه رفتار هم مطابق مبانی دینی رشد خواهد کرد.