به همت مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار شد:
برگزاری دهمین جشنواره استانی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان قم،دهمین جشنواره استانی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، یکشنبه 28/9/1400 در سالن آموزش خانه معلم قم برگزار گردید. در این مراسم، مسؤولان، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان، مدیر کل آموزش و پرورش استان و مدیر کل امور سیاسی استانداری قم حضور داشتند. در ابتدای مراسم، گزارشی از روند برگزاری جشنواره توسط حجت الاسلام سید نقی موسوی دبیر علمی جشنواره ارائه شد. دبیر علمی دهمین جشنواره استانی پژوهش و فناوری دو نکته را بیان کرد: نخست آن که مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مأموریت های دانشگاه، تربیت پژوهی، آموزش پژوهی و پژوهش های تربیت معلم دارای اهمیت فراوان است و متأسفانه در مجامع علوم رفتاری، مطالعات تربیت معلم مغفول مانده است. دوم اینکه دانشگاه فرهنگیان با برخورداری از اساتید حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش و خودباوری ایشان می تواند در حوزه علوم تربیتی و تربیت بومی نظریه پردازی کند. بنابراین تأکید بر اهمیت و اقدام در مطالعات حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد می گردد.
در ادامه مراسم، محمدپور سرپرست امور پردیس های استان با تسلیت ایام فاطمیه(س)، یادی از سردار دلها نمود و در قالب گزارشی از فعالیت های پژوهشی استان در یک سال اخیر، تألیف 8 عنوان کتاب ذیل تفاهم نامه دانشگاه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چهار عنوان کتاب های آموزشی در دست تألیف، تألیف و چاپ تاریخ تربیت معلم در ایران (استان قم)، برگزاری 8 کرسی علمی-ترویجی، برگزاری نشست های علمی-تخصصی، کارگاه های پژوهشی، بازدید از مراکز علمی و پژوهشی و انعقاد تفاهم نامه همکاری های علمی با دانشگاه قم و پردیس فارابی دانشگاه تهران را ذکر کرد.
سخنران ویژه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تبیین ماهیت علوم نافع پرداخت و گفت علم نافع، علمی است که هم برای مردم نافع باشد و هم برای عالم، و علمی که موجب تکبر و غرورعالم گردد دیگر نافع محسوب نمی شود. گاهی اوقات نیز ممکن است علم آموخته شده نه برای عالم نفع و ضرری داشته باشد و نه برای مردم که منجر به توقف علم می گردد. علم نافع، علمی است که مبتنی بر تفکر و تعقل باشد. حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد ابزار معرفت شامل حواس ظاهری (سمع و بصر) و عقل است. عقل نیز به چهار دسته صورتبندی می شود: عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد. چنانچه چهار نوع عقل با هم جمع و به خوبی ترکیب گردد در مراتب معرفت، به قلب می رسیم. از آنجا که وحی بر قلب پیامبران نازل می شود، شیطان نیز همواره قلب افراد را نشانه می رود لذا باید مراقبت کنیم دچار امراض قلبی و معرفت نگردیم و تفکر، تعقل و حکمت را از مکتب فاطمی بیاموزیم. همواره آخرین نظریات علمی را مطالعه و درباره آن ها تفکر کنیم تا به علم نافع برسیم و ساختار مراکز علمی نیز در جهت دستیابی به علوم نافع، اصلاح گردد.
شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به شرایط دشوار آموزشی در دوران کرونا، دانشگاه فرهنگیان را در تربیت معلمان توانمند موفق خواند و گفت در حوزه آموزش باید به دنبال تقویت بنیه علمی باشیم و نه صرف افزایش یافته های علمی و تربیت و پرورش دانش آموزان تحلیلگر از اهداف مورد نظر آموزش و پرورش است.
مراسم با تقدیر از برگزیدگان استانی دهمین جشنواره پژوهش و فناوری و رونمایی از کتاب های تازه تألیف شده اساتید دانشگاه فرهنگیان استان پایان یافت. برگزاری نمایشگاه تازه های تألیف اساتید از دیگر برنامه های جشنواره بود. شایان ذکر است مراسم به صورت برخط در فضای مجازی نیز پخش گردید.
اهم فعالیت های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان قم
(از هفته پژوهش 1399 الی هفته پژوهش 1400)
1) تألیفات:
کتابهای تألیف و چاپ شده درسی
|
ردیف |
عنوان کتاب |
مؤلف |
|
1 |
اخلاق حرفهای در تربیت |
دکتر فاطمه وجدانی |
|
2 |
تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسهای) |
دکتر علیرضا صادقزاده قمصری |
|
3 |
سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) |
دکتر سید علی حسینی زاده و دکتر محمد داودی |
|
4 |
فلسفه تربیت اسلامی |
دکتر محمد داودی و دکتر حسین کارآمد |
|
5 |
درآمدی بر نظریه اسلامی: مراحل تحول دینداری و مبانی آن |
دکتر محمود نوذری |
کتاب تاریخ تربیت معلم در ایران
|
ردیف |
عنوان کتاب |
مؤلف |
|
1 |
تاریخ تربیت معلم در ایران (استان قم) |
دکتر ابوالفضل مرادی |
کتابهای جدیدالتألیف اساتید (هیأت علمی، مدرس و مأمور آموزشی)
|
ردیف |
عنوان کتاب |
مؤلف |
سال چاپ |
|
1 |
شرح تجرید العقائد المشهور بالشرح الجدید |
دکتر محمدحسین زارعی رضایی |
1400 |
|
2 |
مبانی آموزش علوم تجربی |
احمد فقیهی |
1399 |
|
3 |
راهنمای ارائه بازخوردهای توصیفی به ابعاد مهارت های زبانی و فرازبانی فارسی دوره ابتدایی |
زهرا حاجی آقایی/مریم سادات باقری موسوی |
1399 |
|
4 |
رد پای تجربه، تجربیات حرفه ای در خاطرات معلمی |
دکتر علی اسعدی |
1400 |
|
5 |
تفسیر تربیتی قرآن، چیستی و مؤلفه های آن |
دکتر علی اسعدی |
1399 |
|
6 |
تحلیلی از غزوه احد، شهدا و مزارات آن |
دکتر سیدمحمود سامانی |
1400 |
|
7 |
بازتاب حج گزاری و آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین شریفین |
دکتر سیدمحمود سامانی |
1399 |
|
8 |
طلاق از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد ترتیب نزول |
دکتر بتول زاهدی فر/مطهره زاهدی فر |
1399 |
کتابهای آموزشی در حال تالیف
|
ردیف |
عنوان کتاب |
مؤلف |
|
1 |
ارزشهای تربیتی دفاع مقدس |
|
|
2 |
مبانی آموزش دین |
|
|
3 |
مبانی تربیت دینی |
|
|
4 |
آموزش دینی |
|
|
5 |
آشنایی با تجارب مدارس اسلامی |
|
|
6 |
تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام |
|
|
7 |
چالشهای تربیت اسلامی در دنیای معاصر |
|
2)همایشها
|
ردیف |
عنوان همایش |
زمان برگزاری |
|
1 |
دومین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی در آموزش زبان عربی (سال جاری) |
خرداد 1400 |
|
2 |
همایش استانی تربیت دینی در عرصه آموزش پساکرونا (سال آینده) |
اردیبهشت 1401 |
3) انتشار مجلات علمی-ترویجی
|
ردیف |
عنوان نشریه |
دوره انتشار |
|
1 |
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی |
فصلنامه |
|
2 |
مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت |
دوفصلنامه |
4) کرسیهای علمی-ترویجی
|
ردیف |
عنوان کرسی |
ارائهدهنده |
تاریخ |
|
1 |
نقد مبانی «قرآنیون» در نفیِ حجیت، احراز و اثبات سنّت نبوی |
دکتر زینب طیبی |
23/9/1399 |
|
2 |
بررسی انگاره کفر از سوی محمد بن صالح العثیمین به باورمندان علم غیب برای غیر خداوند و نقد آن با تأکید بر منابع فریقین |
دکتر محسن رفیعی |
24/9/1399 |
|
3 |
بررسی نظریه ابن تیمیه در انکار شاگردی ابن عباس نزد امام علی(ع) و نقد آن با تکیه بر منابع اهل سنت |
دکتر معصومه شریفی |
26/9/1399 |
|
4 |
انتقال-انتقال متقابل در روابط بین فردی معلم-دانش آموز (یاددهنده-یادگیرنده) |
دکتر نیره سادات سعادتمند |
16/12/1399 |
|
5 |
شاخصه های انتخاب اصلح در نهج البلاغه و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی |
دکتر علی رمضانی |
10/3/1400 |
|
6 |
بینامتنیت قرآنی در دعای عرفه امام حسین علیه السلام |
دکتر اعظم محمودی |
24/6/1400 |
|
7 |
تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاس های چندپایه |
دکتر حشمت اله مرتضوی زاده |
19/7/1400 |
|
8 |
نقش عوامل محیطی در تربیت اخلاقی با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) |
دکتر سید محمدرضا موسوی نسب |
4/8/1400 |
5) نشستهای علمی
|
ردیف |
عنوان نشست |
ارائهدهنده |
تاریخ |
|
1 |
بررسی وضعیت کتابخانه های دانشگاه فرهنگیان |
دکتر مهدی محمدی |
18/9/1399 |
|
2 |
برتری های نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران بر سایر کشورهای دنیا |
دکتر سیدنقی موسوی و دکتر علیرضا طاهرنژاد |
29/9/1399 |
|
3 |
رسانه و فضای مجازی و تربیت انقلابی |
دکتر سیدنقی موسوی |
27/11/1399 |
|
4 |
مبانی و الزامات تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی |
دکتر حسین خنیفر، دکتر علی باقر طاهری نیا و دکتر علی تقوی |
15/6/1400 |
|
5 |
بررسی کتاب تاریخ تربیت معلم در ایران (استان قم) |
دکتر ابوالفضل مرادی |
3/8/1400 |
6) نشست نقد و بررسی کتاب
|
ردیف |
عنوان نشست |
ارائهدهنده |
تاریخ |
|
1 |
نقد و بررسی کتاب اخلاق حرفه ای در تربیت |
دکتر فاطمه وجدانی |
3/9/1400 |
7) کارگاههای پژوهشی
|
ردیف |
عنوان کارگاه |
مدرس |
تاریخ |
|
1 |
طرح تحقیقنویسی |
دکتر نیره سادات سعادتمند |
24/9/1399 |
|
2 |
توجیهی-آموزشی همایش دانش موضوعی-تربیتی در آموزش زبان عربی ویژه دانشجومعلمان |
دکتر فاطمه علیپور |
10/10/1399 |
|
3 |
توجیهی-آموزشی همایش دانش موضوعی-تربیتی در آموزش زبان عربی ویژه اساتید و کارکنان |
دکتر فاطمه علیپور |
11/10/1399 |
|
4 |
آموزش و پژوهش آموزشی در عمل |
دکتر مهدی محمدآقایی |
28 و 29/2/1400 |
|
5 |
آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی و شیوه های جستجو |
دکتر مهدی محمدی |
10/9/1400 |
|
6 |
مراحل مقاله نویسی و اخلاق پژوهش(1) |
دکتر نیره سادات سعادتمند |
25/9/1400 |
8) بازدید از مراکز علمی و پژوهشی
|
ردیف |
عنوان بازدید |
تاریخ |
|
1 |
بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه |
24/3/1400 |
|
2 |
بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی(ره) |
24/8/1400 |
9) تفاهمنامههای همکاری با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی
|
ردیف |
طرف تفاهم |
|
1 |
دانشگاه قم |
|
2 |
پردیس فارابی دانشگاه تهران |
|
3 |
پژوهشگاه حوزه ودانشگاه |