به همت مدیریت امور پردیس های استان قم و معاونت پژوهش سازمان مرکزی
برگزاری دومین همایش ملی دانش موضوعی – تربیتی در آموزش زبان عربی به میزبانی استان قم
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان قم روز پنجشنبه موزخ 6/3/1400 همایش ملی دانش موضوعی – تربیتی در آموزش زبان عربی به همت مدیریت استان قم و معاونت پژوهش سازمان مرکزی در سالن جلسات مدیریت استان با رعایت کامل تمامی پروتکل های بهداشتی در سطح محدود برگزار گردید.
سخنران ویژه همایش دکتر خنیفر استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بود. ایشان ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش به امتزاج زبان عربی با زبان فارسی، بر اهتمام جدی آموزش زبان عربی به عنوان زبان دوم کشورمان تأکید کرد. رئیس دانشگاه فرهنگیان سخنان خود را اینگونه ادامه داد که یکی از مشکلات در آموزش زبان عربی و همچنین دغدغه دست اندرکاران حوزه آموزش این است که دانش آموزان در مدارس، زبان های خارجی (عربی و انگلیسی) را می آموزند ولی قادر به نوشتن متن و مکالمه به زبان های خارجی نیستند. وی برخی از عوامل بروز مشکلات در آموزش زبان های خارجی را بدین صورت بیان کرد که در مدارس کشورمان غلبه بر آموزش صرف و نحو در زبان عربی و گرامر و دیالوگ در زبان انگلیسی است. همچنین دانش آموزان بدون فهم مطالب و صرفاً به حفظ کردن می پردازند. حسین خنیفر در ادامه سخنان خود گفت جهت برون رفت از این معضل، باید به زبان خارجی به عنوان زبان دوم نگاه کنیم تا بتوانیم به خوبی آن را بیاموزیم. در برخی از مدارس، معلمان آموزش زبان های خارجی در کلاس نیز به زبان خارجی صحبت می کنند که تأثیر مثبت در آموزش دانش آموزان دارد.
حسین خنیفر در پایان سخنان خود به کاربرد زبان عربی در زندگی پرداخت و گفت زبان عربی، زبان دین ما، زبان قرآن ما، زبان روایات و احادیث و زبان نهج البلاغه است.
در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت قرآن مجید و سرود ملی حسن محمدپور سرپرست مدیریت امور پردیس های استان قم ضمن خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان در جلسه به اهمیت زبان عربی و نزول قرآن به این زبان اشاره کرد و گفت:در همین راستا دومین همایش آموزش زبان عربی به همت همکاران مان در دانشگاه فرهنگیان استان قم و معاونت پژوهش سازمان مرکزی در حال برگزاری است.
در ادامه محمدپور رئیس همایش گفت دانش موضوعی-تربیتی متشکل از چند نوع دانش است که دانش موضوعی، بخشی از آن است. از آنجا که رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت افراد متخصص است لذا دانش موضوعی-تربیتی در آموزش زبان عربی بسیار مهم و کاربردی است.
ایشان ادامه داد یافته های حاصل از پژوهش ها در این همایش موجب بهره مندی از دانش و تجربه و خرد صاحب نظرانی است که محققانه و با تیزبینی، ابعاد مختلف دانش موضوعی-تربیتی را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده اند. این یافته ها چراغ راه نومعلمان و دانش پژوهان خواهد بود و به عنوان گنجینه ای گرانبها در اختیار آنان قرار داده خواهد شد.
رییس همایش با ارائه نمای کلی از همایش و معرفی عوامل و همکاران برگزار کننده از ایشان و به ویژه پژوهشگرانی که در فراخوان شرکت و مقاله ارائه نموده اند تشکر کرد.
سپس و در ادامه خانم دکتر باغبانی دبیر علمی همایش ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش از ابتدا تا کنون، آماری تفصیلی از تعداد مقالات، مرتبه علمی و پراکندگی جغرافیایی نویسندگان مقالات ارائه نمود. وی با اشاره به نحوه داوری مقالات نظیر داوری دو سو کور و داوری های تخصصی (موضوعی) و تربیتی بیان کرد که 75 مقاله کامل دریافت گردید و طبق نظر داوران، تعداد 39 مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت و از این میان 10 مقاله در این همایش به صورت سخنرانی ارائه شد.
در پایان و اختتامیه جلسه دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی ضمن قدردانی از پژوهشگران و شرکت کنندگاه در همایش، میزبان و برگزارکنندگان این همایش، سخنان خود را با محوریت پاسخگویی به سؤال عوامل قوام بخش زبان، عوامل دوام بخش زبان و عوامل گسترش دهنده زبان کدامند؟ ادامه داد. طاهری نیا قوام زبان را به متون فاخر و میراث ارزشمند آن بیان کرد. دوام زبان را نیز سهولت استفاده و کاربست زبان در بستر قوام آن دانست. وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد که ابزار گسترش زبان، مرهون سلطه علمی است به رغم اینکه ممکن است کامل ترین و غنی ترین زبان دنیا نباشد. به همین دلیل، زبان عربی با وجود کامل بودن (دارای دوازده میلیون واژه در برابر پانصدهزار واژه زبان فرانسوی و هفتصدهزار واژه زبان انگلیسی) و گسترش جغرافیایی و جامعه وسیع عرب زبانان و عربی دوستان موجب نشده زبان مسلط دنیا شود. اهمیت زبان عربی برای ایرانیان به اعتبار جلوه تمدنی، زبان وحیانی و به منزله زبان کاربردی و منطقه ای و همسایگی کشورهای عرب زبان است. امیدواریم در دانشگاه فرهنگیان و در آموزش زبان عربی و کاربردهای زبان های فارسی و عربی دچار افراط و تفریط نشده و زبان عربی صرفاً به عنوان یک ماده درسی در نظر گرفته نشود.