دانشـگـاه فرهنـگیـان استان قم

بازدید حجت الاسلام سید امین الله دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان از مرکز تربیت مبلغ معلم دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قم؛ حجت الاسلام سید امین الله دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در جلسه ای با حضور حسن محمدپور سرپرست مدیریت امور پردیس های استان قم و حجت الاسلام عبداللهی مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم به شرایط کنونی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سال ها سواد آموزی ها و قرآن آموزی ها و مکتب خانه ها در لوای علمای دینی و حوزه علمیه اداره می شد و علومی نظیر تاریخ، نجوم، طب، ریاضیات و دیگر علوم توسط علمای دینی در حوزه تدریس می شد.

وی افزود: امروز نیز شاهد تخصصی شدن رشته های حوزه علمیه هستیم و بحمدالله با حضور حضرت آیت اله اعرافی شاهد تحولات و همکاری های خوبی در حوزه متناسب با نیاز انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران اسلامی هستیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مسائل تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی و تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان بارها و بارها انتظارات و رهنمود ها و مطالبات متعددی را مطرح کرده اند اما با یک سنجش و مطالعه و نگاه اجمالی می بینیم که در عمل حرکت و اقدامات و عملیات تعلیم و تربیت کاملا در خدمت نگاه انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نیست بلکه موانع و مشکلات و مسائل متعددی از سوی افراد دارای نگرش غیر انقلابی در برخی گلوگاه های مهم فرا روی نگاه انقلاب در این عرصه وجود دارد که البته این عرض بنده نافی خدمات و مجاهدت های دغدغه مندان و مجاهدان واقعی این عرصه نیست و اگر همین مقدار تلاش ها و مجاهدت ها نبود که فاجعه خیلی عظیم تر بود.

وی گفت: میدان دار اصلی مدرسه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم است و باید تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی از مهمترین اولویت ها باشد، چرا که معلمان از تأثیرگذارترین اقشار در فرهنگ جامعه هستند.

وی افزود: بنابراین باید در گزینش و جذب معلم  دقت بیشتری صورت بگیرد چرا که غفلت و کوتاهی در این زمینه ظلم به انقلاب اسلامی و آرمان های این ملت مجاهد و مقاوم است. همه ما خاطرات به یاد ماندنی از برخی معلمان خود به یاد داریم و این نشانه عمق تأثیر معلم بر دانش آموزان است.

حجت الاسلام دادگر افزود: اعتقاد و باور به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی خیلی خیلی مهم است و متاسفانه برخی درک مناسبی از این مساله ندارند. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اهمیت این مساله را عرض کنیم، باید بگوئیم تعلیق مراکز تربیت معلم در ادوار گذشته با کل تهاجم فرهنگی غرب و دشمنان انقلاب اسلامی برابری می کند. تفاوت در این است که طراحی این تهاجم از داخل بود و طراحی های آن تهاجم توسط دشمنان اسلام و انقلاب در خارج بود اما به وسیله برخی دنباله‌رو های داخلی پیاده سازی شد و آسیب های جبران ناپذیری به تعلیم و تربیت کشور وارد کردند .

وی افزود: از این ظرفیت پیش بینی شده حوزه های علمیه چندان برخوردار و یا مطلع و یا دارای برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب طلاب و فضلای حوزوی نبودند. به حمدالله تلاش های مناسب صورت گرفت تا از طریق ماده 28 طلاب بتوانند جذب آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شوند.

وی در پایان اظهار داشت: از طلاب دغدغه مند حوزه های علمیه انتظار داریم با انگیزه اسلامی و انقلابی وارد این عرصه شوند تا با سرعت مناسبی بتوانیم شاهد تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت باشیم. طبعا از حوزه های علمیه و مرکز تربیت مبلغ معلم قم نیز انتظار داریم هوشمندانه و با دغدغه نسبت به دقت در گزینش افراد مناسب تلاش نمایند و آن شاءالله شاهد توسعه ظرفیت های این مرکز نیز باشیم.

در ادامه حسن محمد پور سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان قم با اشاره به مشکلات طلاب برای ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: مشکل اصلی طلابی که تحت عنوان ماده 28 وارد می شدند این بود آموزش ها در زمان کوتاهی ارائه می شود و از غنای لازم برخوردار نیست.

وی اظهار داشت: ما در آموزش، زمان آموزش و سرفصل های آموزشی دچار مشکل هستیم و این ها سبب می شود تا خروجی ضعیفی در ورودی های ماده 28 داشته باشیم که این موضوع به عملکرد کل دانشگاه تعمیم داده می شود که منصفانه نیست.

محمد پور افزود: ورودی های ماده 28 از اول سال تحصیلی مشغول به کار شده اند و این در حالی است که در دی ماه هستیم و هنوز آزمون و فرآیند گزینش دوره جدید انجام نشده است.

وی گفت: مرکز تربیت مبلغ معلم باید دوره مهارت اموزی طلاب را متفاوت برگزار کند و طلاب باید قوی تر از دیگران باشند تا به اهداف مورد نظر برسیم و گرنه باید منتظر قضاوت بد دیگران باشیم.

محمد پور افزود: پذیرفته شده گان طلاب پس از دوره مهارت آموزی می بایستی به وظیفه تبلیغی و طلبگی واقف باشند و نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند و حوزه نسبت آنها را بعنوان مبلغینی ویژه در نظر داشته باشد و آنها را مورد حمایت خود قرار دهد.

سپس حجت الاسلام محمداسماعیل عبدالهی مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم دانشگاه فرهنگیان با اشاره به جذب طلاب در آموزش و پرورش گفت: حضور طلاب در قالب ماده 28 در آموزش و پرورش و به عنوان معلم در گام اول اتفاق خوبی بود اما این کافی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: کاری که در مرکز تربیت مبلغ معلم صورت گرفته است اولین کار بین نهادی حوزه با نهادهای مختلف است و حوزه علمیه برادران و خوهران، جامعة الزهرا(س) و دانشگاه فرهنگیان در این مجموعه با هم همکاری می کنند.

حجت الاسلام عبدالهی تصریح کرد: مسؤولان باید به نگاه خود را در خصوص حضور طلاب در آموزش و پرورش تغییر دهند چرا که این حضور یک فرصت است و باید از این فرصت بهره برد.

وی گفت: برخی فریادشان بلند است که چه ربطی بین طلاب و علوم اجتماعی و تاریخ وجود دارد و انگار از بیش از 400 رشته مختلف که در حوزه و مؤسسات تابعه فعال است بی خبرند و نمی دانند امروز بسیاری از طلاب در رشته های مختلف پایان نامه های تخصصی ارائه می دهند و دانشگاه های تخصصی حوزه مانند باقر العلوم(ع) و دیگر دانشگاه ها در حال فعالیت اند.

حجت الاسلام عبدالهی بیان داشت: طلاب ما عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته اند و بسیاری از آن ها با کار جهادی خود را وقف آموزش دانش آموزان کرده اند و با وجود برخی ناملایمات از تلاش این عزیزان کاسته نشده است.