دانشـگـاه فرهنـگیـان استان قم

برگزاری دومین کارگاه تخصصی معاونت فرهنگی و اجتماعی با موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه آیات و روایات با حضور حجت الاسلام دکتر رفیعی

دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی حوزه تعلیم و تربیت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه 28 آبان با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی به صورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی مدیریت استانی قم برگزار گردید.

در این نشست مجازی که ویژه مدیران محترم استانی، رؤسای پردیس ها و مراکز تابعه و کارشناسان فرهنگی سراسر کشور تدارک دیده شده بود، استاد رفیعی در موضوع تعلیم و تربیت اسلامی از منظر آیات و روایات به نکات مهمی اشاره نمودند.

در ابتدای این نشست دکتر محمدپور مدیر محترم استانی قم ضمن عرض خیر مقدم به استاد رفیعی بر مؤثر بودن برگزاری اینگونه جلسات در راستای انجام مأموریت های دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد. در ادامه دکتر عظیمی مدیرکل برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی نیز به نیابت از دکتر محمدی ضمن عرض تشکر و خیرمقدم به سخنران محترم، لزوم برگزاری و تداوم چنین جلساتی را یادآور شد.

حجت الاسلام رفیعی در مقدمه بحث ضمن اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان در میان سایر دانشگاهها، اهمیت مضاعف آن را به خاطر ارتباط تنگاتنگ آن با مسائل حوزه تعلیم و تربیت به ویژه معلم و دانش آموز دانستند. ایشان ضمن اشاره به آیه 127 سوره بقره و برشمردن دعاهای پنجگانه حضرت ابراهیم (ع) که پنجمین آن بر درخواست تعلیم و تزکیه توسط پیامبر آخرین استوار بود بیان داشتند: "خداوند در سه جای قرآن به این دعای حضرت ابراهیم جواب داد و البته آن را اصلاح کرد و تزکیه را بر تعلیم مقدم داشت".

ایشان در ادامه قرآن را کتابی عقلانی و علمی معرفی نمود که در آن 779 بار کلمه علم تکرار شده است و  در 5 آیه اولین سوره نازل شده بر پیامبر سه کلمه علمی إقرَأ ، عَلَّمَ و قلم دیده می شود.

دکتر رفیعی سپس با برشمردن اقسام تربیت شامل؛ تربیت دینی(آموزش اخلاق، احکام، اعتقادات) ، تربیت فرهنگی(آموزش آداب)، تربیت عاطفی(روانی)، تربیت سیاسی(آشنایی با نظام سیاسی اسلام) و تربیت اجتماعی ، توضیحات جامعی را درباره هریک از آنها با اشاره به آیات و روایات و سیره معصومین علیهم السلام ارائه نمود. در همین بخش استاد رفیعی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تقاضا نمود از منشورات ارزشمندی چون نامه 31 نهج البلاغه که شامل 130 نصیحت حضرت علی (ع) به فرزند گرانقدرشان امام حسن مجتبی(ع) می باشد و یا رساله حقوق امام سجاد (ع) در متون درسی دانش آموزان و دانشجومعلمان استفاده نمایند.

استاد رفیعی در بخش پایانی مطالب خود نیز به آسیب شناسی روش های تربیتی پرداخت و مواردی از قبیل ؛ تحکم و اجبار، ایجاد نفرت ، عدم رعایت سطوح(متربیان)، عدم اقناع ، شماتت و سرزنش، خشونت، تبعیض و مقایسه را از جمله موارد آسیب زا در حوزه تربیت برشمرد که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد.