دانشـگـاه فرهنـگیـان استان قم

برگزاری جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی با موضوع ادبی بودن مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری

کسانی که در زمره مشاهیر علم و فرهنگ و ادب هستند، مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری را تنها یک منظومه عرفانی دانسته و این اثر را خالی از خیال های ادبی و عناصر شعری دانسته اند. در این کرسی ترویجی در مقابل این نظریه رقیب، نظریه متفاوتی مطرح گردید و آن این که مثنوی گلشن راز در بردارندة خیال های ناب شاعرانه است و جزو آثار ادبی زبان و ادبیات فارسی محسوب می گردد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان قم، جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی با موضوع ادبی بودن مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری در سالن جلسات مدیریت امور پردیس های استان قم برگزار گردید و با استقبال چشم گیر وحضور فعال اعضای هیئت علمی و استادان و مدرسان پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان قم مواجه گردید.

شایان ذکر است ارائه کننده این کرسی دکتر ابوالفضل مرادی رَستا استادیار عضو هیئت علمی گروه زبان ادبیات پردیس آیت الله طالقانی(ره) بود که این کرسی نظریه پردازی توسط دکتر رضوان باغبانی عضو  استادیار هیئت علمی گروه زبان و ادبیات پردیس حضرت معصومه(س) و دکتر علی رضا نبی لو چهرقانی ، دکتر ای زبان و  ادبیات فارسی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه قم نقد گردید.

این کرسی نظریه پردازی بر مبنای فرآیند علمی و یافته های پژوهشی  زیر شکل گرفته است:

 کسانی که در زمره مشاهیر علم و فرهنگ و ادب هستند، مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری را تنها یک منظومه عرفانی دانسته و این اثر را خالی از خیال های ادبی و عناصر شعری  دانسته اند. در این کرسی ترویجی در مقابل این نظریه رقیب، نظریه متفاوتی مطرح گردید  و آن این که مثنوی گلشن راز در بردارندة خیال های ناب شاعرانه است و جزو آثار ادبی زبان و ادبیات فارسی محسوب می گردد.

در این نظریه، براساس آرای دانشمندان علم بلاغت، شاخص ادبی بودن و خیالمندی یک اثر، برخورداری آن، از تشبیه است. در این پژوهش دکتر ابوالفضل مرادی رَستا به عنوان ارائه کننده این نظریه، با بررسی بسامد تشبیه در گلشن راز شیخ محمود شبستری ، این نتیجه را اثبات کردند که با وجود بسامد بالای 27% تشبیه در ابیات گلشن راز این منظومه جزو آثار ادبی در حوزه ادب غنایی در ادبیات فارسی به حساب می آید.

در ادامه بسامد تشبیه در گلشن راز با مخزن الاسرار نظامی گنجوی و مطلع الانوار امیر خسرو دهلوی مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت و با تشریح سبک تشبیه و نو آوری های آن در مثنوی گلشن راز این اثر با شاهکارهای بزرگ ادبیات فارسی قابل رقابت و هم آوردی است.